zondag 12 juni 2016

Veiligheid in het verkeer - Rally van Alba

Wanneer we kijken hoe Italianen acteren in het verkeer kan het niet anders of het aantal doden in het verkeer moet hoger zijn dan in Nederland. Wanneer we kijken naar de cijfers dan klopt dat ook. In Nederland kwamen in 2013 per miljoen inwoners 4 mensen om in het verkeer. In Italië lag dit aantal op 58 en dan te bedenken dat dit aantal in het verleden nog aanzienlijk hoger was. Natuurlijk is de rijstijl van de gemiddelde Italiaan net wat agressiever dan die van de gemiddelde Nederlander, maar dat is slechts één reden voor het hogere cijfer. Wat wij zo opvallend vinden is hoe alle omstanders omgaan met dit feit, namelijk helemaal niet. Bij wegwerkzaamheden op de snelweg wordt er natuurlijk nog wel een stuk weg afgezet, het verkeer mindert echter maar zeer beperkt haar snelheid. De mensen die aan de weg werken lijken er geen enkele moeite mee te hebben om rakelings langs de afzet pionnen even rustig met elkaar een praatje te houden. Waarschijnlijk wordt over hen gewaakt door een heilige van wegwerkers. In onze regio zijn de wegen vrij bochtig, smal en onoverzichtelijk, een gouden combinatie. Dat weerhoud mensen die langs de weg lopen er niet van om een beetje waakzaam te zijn of aan de kant te gaan lopen, laat staan achter elkaar, zelfs moeders met een kinderwagen niet! Ook zij zullen ongetwijfeld een speciale heilige hebben die over hen waakt.

Een week geleden zagen wij bovenaan de weg een aanplakbiljet, welke was vastgeniet aan een boom. Hierop werd aangegeven dat de weg op zondag 5 juni zou worden afgesloten voor al het verkeer, omdat die dag de rally van Alba zou plaatsvinden. Je zou denken dat in ieder geval de
bedrijven op het parcours hierover al wat eerder ingelicht zouden zijn, maar niet dus. Meestal komen onze gasten op zaterdag aan, dus is er ook niet zo'n groot probleem, maar juist deze dag moest er een stel aankomen. Je kunt daar dan natuurlijk helemaal niets mee, wij snappen ook wel dat je zo'n evenement niet kunt organiseren zonder dat je daarmee iemand tot last bent, maar we vonden het toch wel terecht om de organisatoren even om een uitleg te vragen en ook om exact te weten wat er die dag zou gaan gebeuren. Via de mail kregen we niet direct bericht, maar de volgende dag stond er ineens een mannetje vanuit de organisatie op de stoep. Hij kwam zich verontschuldigen om het feit dat ze niet door hadden gehad dat wij langs het parcours lagen. Heel netjes en dat hadden we zeker niet verwacht. Aan de andere kant ook weer heel Italiaans; zoveel mogelijk communiceren middels persoonlijk contact en dat is eigenlijk ook wel erg prettig. Het mannetje vertelde ons dat er die dag twee manches gereden zouden worden. De weg werd afgesloten tussen 7:50 tot 12:30 en 14:20 tot 18:30, maar waarschijnlijk was men al wel een uur eerder klaar en dan zou de weg ook weer toegankelijk zijn. We hebben dit onze gasten, zowel de genen die reeds bij ons waren als die deze dag moesten gaan aankomen laten weten en meer kun je er dan ook niet mee. Op de dagen, voorafgaande aan de rally, zagen we steeds weer iets nieuws langs de weg verschijnen. Eerst de opgerolde linten bij de toegangswegen, inclusief onze oprit, een dag later bordjes met "zona pericolosa al pubblico" (gevaarlijk gebied voor publiek) en weer een dag later linten op verschillende delen van het parcours. Het wekte in ieder geval de indruk dat men serieus omging met de veiligheidsmaatregelen rond het hele evenement. Langs het parcours waren verschillende plekken aangewezen (op de folder van het evenement) waar het publiek mocht staan.

Op de dag van de rally zelf kwam er keurig een official met zijn auto bij ons op de oprit staan (zie foto collage). Hij was er niet alleen voor verantwoordelijk dat niemand de weg op zou rijden maar moest ook zorgen voor de veiligheid op zijn deel van het parcours. Wij gingen er vanuit dat het tijdens de rally niet toegestaan was om langs het parcours te lopen, maar hoe kan het ook anders, niets bleek minder waar. De official stond apen relaxed op z'n post en hij stond niemand in de weg die het parcours opliep om weer even op een ander punt te gaan staan. We begrijpen nu ook wel waarom het geregeld voor komt dat er mensen om komen tijdens zo'n rally, want het gaat er hard aan toe en het ziet er ook niet altijd naar uit dat de bestuurder de boel onder controle heeft. Tegen het einde van laatste manche ging de official al een beetje de weg schoon vegen. Heel netjes, maar de auto's kwamen nog steeds voorbij. Hij was echter nog steeds heel relaxed bezig, ging natuurlijk wel een beetje aan de kant staan als er een auto aan kwam, maar het zag er bijzonder vreemd uit. Blijkbaar vond zijn persoonlijke beschermheilige dat ook en deze verraste hem met een auto die werkelijk rakelings langs hem heen scheerde. Hij bleef uiterlijk onberoerd, maar hij was wel klaar met vegen.

1 opmerking: